dinsdag 14 augustus 2012

Eerste keer naar de sauna





Via vakantieveilingen had ik eens meegedaan aan de veiling voor een dagje naar de sauna bij de Zwaluwhoeve. Als je hem gewonnen hebt, is de voucher een jaar geldig, zodat je zelf kunt bepalen wanneer je gaat. Je zit dus niet aan een bepaalde datum vast. Wij wilden graag in de vakantie en het liefst op de badpakkendag, omdat het toch de eerste keer was, dus dan is met badpak toch wel wat "veiliger". Bij het reserveren was er echter een probleem. Blijkbaar gaan de meeste mensen het liefst met badpak en dus was de badpakkendag steeds vol. Dat betekende dus dat we naakt zouden gaan...HELP!!!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik toch echt wel een drempel over moest, voor ik er echt van kon genieten. Ik heb nou niet echt maatje 36 zeg maar, eerder 46....
Ik heb wel eens ergens gelezen dat het juist beter is om echt naakt in de sauna te gaan, omdat je huid dan vrijer is om te transpireren en dat is nou eenmaal beter voor je lichaam.
Gelukkig kun je gewoon je badjas aanhouden tot aan de sauna en heb je bij de meeste sauna's je handdoek gewoon bij je.
Bovendien loopt iedereen daar zo rond en er wordt echt niet op of om gekeken om hoe je eruit ziet, dus daar hoef je echt niet bang voor te zijn. In het begin vond ik het best eng en ongemakkelijk, maar later wen je er ook wel aan.

Het was onze eerste keer, dus we wisten ook niet precies wat je nou meeneemt naar de suana. Ik geef je hierbij dus direct maar wat tips, zodat je weet wat je te wachten staan als je zelf een keertje gaat.
Wat je in ieder geval mee moet nemen:
  • Slippers, dit kunnen allerlei soorten zijn: saunaslippers, teenslippers en ik heb zelfs mensen gezien met crocs of sandalen.
  • grote handdoek, eentje die groot genoeg is om om te slaan, strandlaken is ook ideaal.
  • badjas, om van de ene sauna naar de andere te gaan of om tussendoor wat te eten of te drinken. Je mag zelf weten wat je gebruikt. Lang, kort, dik of dun. Ik heb van alles gezien, net wat je zelf gebruikt.
  • flesje water! Het is heel belangrijk om tussendoor genoeg te drinken en ook af en toe wat te eten, zodat je lichaam de grote temperatuurverschillen aan kan en om het verloren vocht weer aan te vullen.
Verder is het beter om je sieraden af te doen, zeker je ringen. Je handen gaan door de warmte wat opzetten en dat is natuurlijk niet zo fijn. Bovendien worden je sieraden ook heel warm wat natuurlijk ook niet zo prettig aanvoelt.
En make-up is in de sauna ook niet nodig. Behalve als je wilt uittesten of een product waterproof is, haha. Ik ben dan ook een dagje make-uploos geweest, ook wel eens goed!
Wij zijn begonnen met het turkse stoombad. Deze was 45 graden en dan wordt de hele ruimte gevuld met stoom. Wel zo prettig als je nog niet zo zeker voelt zonder kleding...Zodra je eenmaal zit en je overgeeft aan de warmte, vergeet je eigenlijk dat geen kleding aanhebt. Je komt heerlijk tot rust en ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel prettig vond. Zodra ik uit het stoombad kwam, deed ik wel weer zo snel mogelijk een handdoek of badjas aan. Er waren ook mensen die echt schaamteloos naakt over het buitenterrein rondliepen, maar dat zie ik mezelf toch echt niet doen, dus hup meteen weer wat om!
Tussen de sauna's door is het ook belangrijk om rust te nemen en dus niet zomaar van de ene sauna naar de ander te gaan. Zo zijn we tussen door even naar buiten geweest of in de wat koelere kruidenbaden. Die vond ik trouwens heerlijk! Heerlijk rustig ontspannen, warm water om je heen een rustig muziekje op de achtergrond....genieten!

Wat ook heerlijk was, was de scrubruimte. 2 grote bakken waren gevuld met 2 verschillende geuren scrubzout. We hebben elkaar dus heerlijk ingewreven met dat zout. Ideaal om dan iemand bij je te hebben die dan ook je hele rug kan doen! Naderhand waren we heerlijk zacht! Dat beviel zo goed dat we de volgende dag zelf maar op zoek gingen naar een potje scrubzout! Helaas was bij de Action alles op, maar kon de Kruidvat uitkomst bieden.

Uiteindelijk zijn we in alle sauna's geweest en hebben het langzaam opgevoerd. We begonnen dus bij 45 graden en aan het eind zaten we bij eentje van 90 graden! Dat was echt wel even zweten! Aan de wand hangen vaak zandlopers, die je om kunt zetten zodra je in de sauna komt. Deze geven de meest ideale tijd aan om in die sauna te verblijven. Maar je kunt natuurlijk zelf weten of je er langer of korter in wilt blijven.

We waren ´s morgens om 11.00 uur bij de Zwaluwhoeve aangekomen en we hadden er ook een dinerbuffet bij. Deze zou om 19,00 uur geserveert worden. Dat vond ik wel wat laat. Eerlijk gezegd zaten we rond 16.00 uur elkaar wel even aan te kijken van: nog 3 uur...toen hadden we het eigenlijk wel een beetje gezien. Gelukkig was het mooi weer en hebben we ons op het terras buiten ons nog wel vermaakt. Het is dus ook handig om wat mee te nemen om te  lezen ofzo.

We hebben een heerlijke dag gehad en kwamen ´s avonds moe, maar voldaan thuis. Door al het water en de warmte wordt je heerlijk rozig en we gingen dan ook op tijd naar bed.
Eenmaal thuis heb ik trouwens nog wel wat aan mijn haar en huid gedaan. Al die warmte droogt je huid en haar natuurlijk wel erg uit. Bij de sauna zelf kun je onbeperkt gebruik maken van scrubzout, douchegel (van FA, dezelfde die ik thuis heb!) en shampoo, maar helaas niets om je huid en haar te verzorgen, zoals bodylotion of cremespoeling, dat vond ik wel erg jammer. Dat heb ik thuis dus maar gedaan en toen hup mijn bed in en heerlijk geslapen!

De Zwaluwhoeve in Hierden was dus echt wel een aanrader. De kinderen hadden we even uitbesteed. Die mochten een dagje logeren bij mijn schoonzus en zwager. Zeker iets om nog eens vaker te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...